Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, januari 26, 2007

Fuglesang och manliga journalister

Igår kritiserade jag mediernas enorma uppmärksamhet kring rymdmannen Christer Fuglesang bland annat med följande åsikt:
Men det speglar bara det faktum att rationalitet, förnuft och naturvetenskap är allenarådande i vårt samhälle och tid. Liksom att de flesta manliga journalister fortfarande är små pojkar som hoppas på att få bli lokförare eller astronauter.
Döm om min förvåning när jag idag lyssnade på Studio Etts fredagsintervju.

Studio Etts fredagsgäst är astronauten Christer Fuglesang. Han intervjuas av en manlig journalist under rubriken Astronauthjälte hemma. Gissa var? Jo, i förarhytten i ett RC6-lok med en motor på 5 000 hk stående i vagndepån i Hagalund. Christer Fuglesang ska få köra loket in till Stockholms Central. Detta som kompensation för att han inte fick köra rymdraketen, även om det är en usel kompensation eftersom rakteten har 50 miljoner hk!

Jag förstår om du inte tror mig; men gå in och lyssna. Jag generaliserade och raljerade igår; inte anade jag hur nära sanningen jag kom...