Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, oktober 03, 2006

Ladbrokes, Nobelpris och Allians-regering

Många kulturredaktörer har de senaste dagarna beklagat att det görs reklam för Ladbrokes i svenska medier. Trots detta kan de inte låta bli att referera till Ladbrokes eftersom de onekligen har en mycket intressant vadslagning angående Nobelpriset i litteratur. En klockren idé! Nobelpriset är en av de få händelserna i Sverige som är världskänt.

Förmodligen betydligt mer än Sveriges spelmonopol och apoteksmonopol. Vid nya moderaternas kommunala rikskonferens i Jönköping i mars 2006 träffade jag Joakim Rönngren, Media Manager vid Sponsio Norden AB och diskuterade politik och spelbolag. De arbetade mycket med svensk politik och oddsen för ny statsminister var vid det tillfället tämligen lika mellan Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

Nu vet vi att Fredrik Reinfeldt blir vår nya statsminister och det resulterar förhoppningsvis i att spelmonopolet avskaffas och marknaden öppnar upp för andra aktörer än Svenska Spel.

Vid ett besök på Ladbrokes.com idag finner jag ett spel i kategorin Svensk politik: Allians-regeringen spricker innan 30:e juni 2007. Vill du veta oddsen läs vidare här.

Jag gratulerar Ladbrokes till den lysande affärsidén med vadslagning i Nobelpriset i litteratur och den goda marknadsföringen som till och med public service därför bjuder på. Personligen anser att vadslagning inom politiken är mer spännande än andra kategorier, även om jag är säker på att Allians-regering håller mandatperioden ut! Jag skulle kanske satsa på det? Skulle du?