Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, februari 15, 2006

Björnen sover, björnen sover, i sitt lugna bo...

Konstitutionsutskottets förhör om flodvågskatastrofen går mot sitt slut. Efter kvinnor i vitt, kom så kvinnor i svart alltmedan självaste björnen sover. Kan inte låta bli att associera till den gamla barnvisan ”Björnen sover”! Jag har, i likhet med många andra, växt upp med den leken. Kommer du ihåg? Björnen går in och lägger sig i sitt idé och låtsas sova. Runt om honom dansar barnen i ring och sjunger: Björnen sover, björnen sover, i sitt lugna bo. Han är inte farlig, bara man är varlig. Men man kan dock, men man kan dock, honom aldrig tro! Helt plötsligt vaknar det oförutsägbara rovdjuret till liv och visar tänderna, slänger med ramarna och fångar slutligen någon av de stackars skrikande flyende barnen som fruktar för sina liv. Likheten med konstitutionsutskottets förhör är uppenbar. Samtliga ministrar och politiskt tillsatta tjänstemän har dansat som barnen runt björnen i idét alltsedan Katastrofkommissionen lade fram sin, för regeringen, förödande rapport. Och den dansen går nu snabbare och snabbare... Årstiden för händelsen stämmer väl. På hemsidan för Rovdjurscentret De 5 Stora, skriver experter om björnen: ”Under vintern går björnen i ide, varvid de sover djupt, kroppstemperaturen och andningstakten sjunker.” Och sällan har väl Patriarken Persson varit tystare i politiska frågor än de senaste månaderna, förvisso med undantag av valduellen i radions P1. Mer stöd fås på Jägarförbundets där man konstaterar att: ”Oskygga björnar skapar konflikter och problem.” Björnen är sedan lång tid tillbaka ett mytomspunnet, omtalat, andligt laddat och symbolstarkt djur. De flesta gillar björnen, i alla fall tills vi stöter på honom i skogen. Vi gör varandra ”björntjänster” och delar ut ”björnkramar”. Somliga är som gjorda för rollen som björn i mitten av ringen och jag undrar hur morgondagens förhör slutar för barnen runt omkring...Vad tror du?

3 Comments:

  • At onsdag, 15 februari, 2006, Anonymous Anonym said…

    Väldigt trevlig blogg! Jag la till din länk på min blogg, alltid trevligt att få fler läsare! Jag tackar även för dina synpunkter, alltid bra att få tips på vägen. /Mattias

     
  • At torsdag, 16 februari, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Hej Mattias,

    kul att du gillar min blog. När jag var ung student fanns varken datorer eller Internet; men jag är autodidakt och provar mig fram. Nyfikenhet och envishet kan man komma långt med...Tack för länken på din blog. Jag har lagt till en länk till dig på min lista idag. Spännande med andra läsare och vi kan stödja varandra med utvärdering och tips/Christina Linnea

     
  • At torsdag, 16 februari, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Som vanligt en ren fullträff med "Björnen sover". Toppen!
    Kram på dig!/Marie

     

Skicka en kommentar

<< Home