Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, februari 01, 2008

Skåne i natt - snö och åska live

I går kväll utfärdades stormvarning. En storm döpt till Tuva förväntades dra in över Skagerack och Kattegatt. Vindar över 25 m/s innebär att allmänheten varnas för att gå ut om man inte måste. Så jag stannar hemma.

Förra gången stormvarning utfärdades hände nästan ingenting. En liten bris krusade vattnet i Skälderviken, men inne i stan märktes ingenting. Några dagar senare kom en storm som SMHI inte varnat för. Så nu visste jag inte vad jag skulle tro.

Som stadsbo känner jag mig trots allt väldigt priviligierad, om och när stormen skulle slå till. Och jag vet. Det är sällan strömmen försvinner, värmen avtar och vattnet tryter. Jag hade heller inte förväntat mig något idag, men mina hundar kände av något och ville ut på balkongen. Okej; spännande att känna blåsten tänkte jag, gick ut och lät dem följa efter.

Det snöade, blåste och...åskade. Hundarna skällde och hoppades kunna skrämma iväg det obehagliga ljudet. Jag försökte videofilma med mobilen. Märkligt med snö och åskväder samtidigt. Vinternatten lystes upp.

Det tar drygt en minut innan första blixten kommer och efter två och en halv minut så lyser allting upp.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , ,