Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, mars 07, 2007

Har du koskräck, Göran Persson?

Persson blir personlig skriver DN som rubrik. Jag kan inte låta bli att relatera till Personliga Person i Cornelis Vreeswijks persongalleri.
Personliga Person står
i telefonkatalogen
och om du dom rätta siffrorna slår
så svarar han glad i hågen:
Javisst finns det många Persöner, men
Personliga Person finns det bara en:
Och det råkar va' jag det!
Och det var ju bra det!
Enligt artikeln i DN "talar Göran Persson med en stolthet som närmar sig självbeundran" och det verkar stämma väl med Personliga Persons självuppfattning. Men plötsligt kopplar Persson över till djurvärlden:
Om jag är en buffel så är jag en mycket känslig buffel. Jag har någon gång uttryckt det som att jag är en mycket känslig person i en fyrkantig kropp.
Och då är vi inne på nästa vers:
Personliga Persons fru
och hans vidriga dotter,
de sutto i sina särkar ännu
och sina papiljotter.
Person såg på dem med föga sympati
och i sitt stilla sinne tänkte Person: Tvi!
- fast han ingenting sade.
Och det var ju bra det!
Men ingen har väl glömt hur han dansade med kossan Doris i barnprogrammet och nu avslöjar han att han ska köpa kor av rasen Hereford för: "De är så sävliga och snälla. Bra förstagångskor".

Önskar att det varit Kurt Olsson som intervjuat Göran Persson för jag skulle vilja veta vad Persson svarat på den klassiska frågan: Har du koskräck? Snälla Göran, kan du inte svara...