Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, november 15, 2006

Dömd landshövding tar time out

I går dömdes landshövdingen i Jämtland, Maggi Mikaelsson, i tingsrätten till dagsböter för tagande av muta. Du kan läsa mer om bakgrunden i mitt inlägg från den 16 juli i år. Idag meddelar hon att hon tar time out:
Jag tar inte lätt på en dom i tingsrätten men jag tycker ändå att den här älgjakten har fått oproportionerliga dimensioner. Jag vet att det är många som ägnar sig åt både middagar och älgjakter och annat utan att det leder till polisanmälning, säger hon till Ekot.
Det är just sådana här uttalanden som tydligt visar vilken etisk grund personen i fråga har. Jag kan bara tolka det som att hon tycker att det borde vara helt okej eftersom andra gör samma fel.

Det är inte ovanligt att människor tycker så. Bland annat är det en av de drivande faktorerna bakom svartjobb och bidragsfusk. Men det faktum att en landshövding och statlig utredare anför denna värdegrund som skäl för att ha handlat i strid med både moraliska värderingar och svenska lagar är skrämmande.

Men det är onekligen vanligt bland socialdemokrater att omfatta denna värdegrund och fenomenet time out infördes i politikens värld av Mona Sahlin, som inte heller kunde skilja på rätt eller fel. Maggi Mikaelsson var landshövding i Jämtland samtidigt som hon var regeringens utredare i skogsfrågor. Inte konstigt att det var just hon som var föremål för SCA:s uppvaktning.

Frågan om dubbla roller och jävsförhållanden är ett område som jag verkligen hoppas att Alliansen tar tag i. Problemet är utbrett och finns inom alla partier och på alla nivåer inom politiken. Det bidrar till det ökande politikerföraktet och urholkar på sikt demokratin. Jag skulle gärna se att regeringen tillsätter en utredning med direktiv att utarbeta en gemensam etisk policy för den politiska och offentliga sektorn.

Göran Persson åstadkom med hjälp av utredare Erik Åsbrink en etisk plattform för näringslivet. Det tyckte han var viktigt eftersom sossarnas interna etikexpert menade att det var exesserna i näringslivet som var orsaken till exesserna i politiken (sic!). Jag anser att man från politiskt håll borde sopa rent framför egen dörr först, istället för att skylla på andra!