Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, september 19, 2006

Kvotering eller kompetens

Till min stora förvåning vill Maud Olofssons att en borgerlig regering ska ha hälften kvinnliga ministrar. I en intervju med Ekot förklarar hon sitt krav:
Ja, det är viktigt att en regering representerar svenska folket, och då ska vi också ha en sådan representation när det gäller kön.
Hon tycker att det finns fantastiskt många kompetenta kvinnor, så det är inte något problem att hitta människor som kan ta de här posterna.

Och det senare håller jag med henne om. Däremot förstår jag inte kravet på hälften kvinnor i regeringen. Om vi verkligen anser oss jämställda finns det ingen anledning att använda någon annan metod vid tillsättning av ministrar än vid vilken tjänstetillsättning som helst. Givetvis ska den som bedöms som mest lämpad för uppdraget ha det - oavsett kön.

Låt vänsterfeministerna stå för kvoteringskrav. Den metoden behövs bara i det fall man utgår från att kvinnor inte kan komma ifråga för en ministerpost eller annan kvalificerad tjänst, eftersom kvinnor per definition är mindre kompetenta på grund av sitt kön. Det tror bara vänsterfolk. De drivs sedan mer än hundra år av den bestämda uppfattningen att kvinnor är mindre värda än män. Patriarken Patron Persson har omhuldat Principen långt in på 2000-talet och det är en välgärning för svenska kvinnor att han avgått.

Med den typen av kvotering kan faktiskt 50 % av regeringen komma att bestå av fullständigt inkompetenta män. Valda bara på grund av sitt kön! Har ni tänkt er det scenariot?

Kvotering är en vänstermetod som jag anser att vi inte ska använda oss av. Min uppfattning är att meriter som förtjänst och skicklighet inte kan betraktas i ett könsperspektiv, utan som en fråga om kompetens. Och i min värld har kompetens inget med kön eller genus att göra. Jag vill bli bedömd utifrån förtjänst och skicklighet och inte utifrån vilket kön jag tillhör.

Överhuvudtaget tycker jag illa om den kategorisering av människor som ofta förekommer. Många samhällsproblem skapas just genom sättet att gruppera människor i olika kollektiv. Därför vill jag undvika det. Vi är bara människor - allihop - och förtjänar att behandlas bara som människor - allihop...