Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, juli 20, 2006

Niklas Lindgren alias Hagamannen

En enig tingsrätt i Umeå dömde igår Niklas Lindgren, mest känd som Hagamannen, till 14 års fängelse. Han döms för två fall av försök till mord, grov våldtäkt, våldtäkt samt försök till våldtäkt. Inte mycket med tanke på hur många kvinnors liv han har förstört och förött. När det gäller mordförsöken anser tingsrätten i ett fall att Niklas Lindgren är skyldig eftersom det finns ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att rätten anser att han inte brydde sig om huruvida den utsatta kvinnan överlevde eller inte. I det andra fallet av mordförsök anser rätten att Niklas Lindgren haft ett direkt uppsåt att döda.

Niklas Lindgrens advokat, Leif Silbersky, säger att de kommer att överklaga domen eftersom de inte anser att han haft uppsåt att döda (sic!).

Återigen denna syftesetik! Gud, vad jag är trött på den! Det var inte meningen. Det bara blev så. Det är inte mitt fel. Jag kan väl inte hjälpa det.

Jag förstår inte att män, inte ens en våldtäktsman, hellre blir betraktad som en fullständig idiot än att erkänna att de har begått ett fruktansvärt brott. De betraktas oavsett egen- och advokatbild av kvinnor och de flesta män ändå som en levande vandrande mina.

Jag förstår inte Silberskys och Lindgrens tanke (förutom street smartness) att överklaga domen och deras tolkning av begreppet ”uppsåt att döda”. Lite konsekvensetik i det svenska rättsväsendet hade varit en väldigt god gärning för juridikens patriarkers frånvarande rättspatos.

Om du skulle genomföra en misshandel och våldtäkt på en kvinna; lämna offret naket, blödande, nedslaget och medvetslöst i snön en natt med en utetemperatur på cirka minus 20 grader Celcius på en plats där du säkert vet att ingen normalt kommer förbi förrän många timmar/dagar senare inser du inte att du lämnar ut kvinnan till en säker död? Eller tror du att hon klarar sig bara för att du inte menade att hon skulle dö? Jag bara undrar hur dum man får lov att bli...mer än lovligt...

Jag vet att konsekvensanalyser tyvärr är en i högsta grad rar-stämplad bristvara inom politiken. Men det försvarar inte sådana dumheter som Silbersky och Lindgren kommer med. Visst sjutton fattar gemene man vad konsekvensen blir av det handlandet? Det de sysslar med är bara ren feghet. Känner att det bara finns ett par begrepp som beskriver beteendet och de är tyvärr fruktansvärt könsrasistiska så de vill jag inte använda. Men jag kan ändå vädja till Niklas Lindgren: Stå upp och ta ditt straff!

Till advokaten borde jag egentligen inte säga någonting. För varje gång jag nämner hans namn på bloggen kan han höja sitt arvode. Hans senaste klienter SSU-ordförande Anna Sjödin och Hagamannen Niklas Lindgren innebär bara att han kan skratta ännu mer och högre hela vägen till banken. Det är honom fövisso väl förunnat; men varför är alla som finns runtomkring så välvilliga och accepterande?

Men var blev mitt förslag om att skicka Hagamannen till hundskolan av? Och varför är å-promenadsmannen som begått fem våldtäkter här i Ängelholm fortfarande lös?

Några av mina tidigare inlägg om Hagamannen och åpromenadsmannen:

Hagamannen till hundskolan


Ring P1 ringde mig


Politiker protesterar mot våldet