Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juli 17, 2006

Heder åt Nyamko Sabuni!

Nyamko Sabuni är en kvinna som med hjärna och hjärta som vunnit min respekt. Hon har nyligen gett ut en bok Flickorna vi sviker och skriver i den att:
Jag vill riva de fundament som hederskulturen vilar på i Sverige.
Därför föreslår hon bland annat att statsbidrag till religösa friskolor tas bort, att huvudduk inte tillåts för barn och att obligatoriska gynegologiska undersökningar införs i skolorna för att kontrollera att könsstympning inte förekommer.

Hon vill också kriminalisera barn- och tvångsäktenskap och införa begränsningar för hemgift.

Jag beundrar verkligen Nyamko, hon är en kvinna som kämpar för det hon tror på, är ärlig och trovärdig och sist men inte minst för att hon är så modig. Hon har inte sitt parti (fp) eller övriga allianspartier med sig. Trots det står hon upp för de flickor och kvinnor som vi sviker. De flickor och kvinnor som trots att de är svenska medborgare och lever i Sverige inte skyddas av svensk lag. Inte på grund av att de inte omfattas av den utan på grund av en otrolig feghet hos Sveriges riksdag.

Symptomatiskt nog vill inget tjänstgörande statsråd kommentera hennes förslag. Nej, det hade jag heller inte förväntat mig. För det första är det viktigt som sossestatsråd att vara politiskt korrekt och för det andra så har Göran Persson semester. Herr Persson har ju ingen kristallkula så han kan inte tala om för vikarierna vad de ska tycka i varje enskild fråga som dyker upp veckor i förväg. Mycket kan man räkna ut med hjälp av Det Perssonska Retoriklexikonet. Men han tänkte mer på sin semester än på flickornas sommarlov. Dem tvingas gifta sig i hemlandet för att pappa ska få fler oxar, kor och svin eller mer guld och större heder.

Shame on you!

Jag håller däremot inte med Nyamko när det gäller val av metod. Lagstiftning och förbud är inte rätt väg att gå, även om jag mycket väl förstår hennes frustration. Det finns en anledning till att antalet kejsarsnitt skjutit i höjden. Omskurna kvinnor kan inte leva ett normalt liv och kan heller inte föda sin barn normalt. Däremot anser jag att innehållet i hennes krav att kriminalisera barn- och tvångsäktenskap och att införa begränsning för hemgift är något vi måste fundera på.

Vad gäller det första kravet redan har ett lagrum och handlar om att domstolarna ska våga använda det; det andra kravet finns antagligen i Birger Jarls lagar från 1300-talet och jag är osäker på om vi ska legitimera den medeltida seden med hemgift för att tillgodose vissa patriarkala system som återkommit till Sverige på 2000-talet? Vad tycker du?

Jag har tidigare skrivit om regeringens hantering av de här flickorna under rubriken Alla ska med utom vissa. Jag anser att Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna. det tycks för sossarna vara viktigare med mörtar än med vissa svenska medborgare.