Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, juni 20, 2006

Ring P1 ringde mig

I går lyssnade jag, som de flesta dagar på Ring P1. Ett av de få program som ger utrymme för lyssnarnas åsikter. Bland annat diskuterades rättegången mot Hagamannen. Diskussionen har varit livlig och till och med förslag om sterilisering och kastrering av våldtäktsmän har förekommit.

Jag skickade ett mejl till programmet med en länk till mitt inlägg om Hagamannen till hundskolan. Redaktör Lovisa Haag läste mitt inlägg och frågade om jag kunde tänka mig att medverka i programmet idag och berätta om mina tankar kring våldtäkter och våldtäktsmän. Jag har ju haft anledning att fundera en del på det, särskilt som jag känner mig begränsad i min rörelsefrihet på grund av våldet mot kvinnor. Därför jag tog initiativ till Manifestation mot våld på Stortorget här i stan och höll ett tal riktat direkt till våldtäktsmannen. Med tanke på alla som hört av sig och tackat tror jag att det var ett uppskattat initiativ och tal.

Tyvärr har vi här i Ängelholm, till skillnad från i Gävle, fortfarande åpromenadsmannen på fri fot trots att han begått minst fem våldtäkter. Jag anser att vi måste ha nolltolerans när det gäller brott - och våldtäkter ska absolut prioriteras. Samhället måste och ska markera att det inte accepteras! Har vi inte resurser till det så är vi per definition ingen rättsstat.

Jag tackade därför ja till att medverka i Ring P1 och om du är nyfiken på mitt samtal med programledaren Nina Glans så kan du lyssna på tisdagens program här.

Har du åsikter om vår diskussion så är både radion och jag intresserade av dem. Ring P1 på 099-510 10 eller skriv en kommentar direkt till mig.