Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, juli 02, 2006

Medsystrar eller motsystrar?

Apropå mitt inlägg Vägra feministiskt självförsvar! har bland annat Caroline kommenterat begreppen kvinnligt självförsvar contra feministiskt självförsvar. Det är ingen skillnad beträffande definitionen, men Vänsterpartiet och F! använder begreppet feministiskt självförsvar och MKF i Ängelholm och NST/HD har valt att använda begreppet kvinnligt självförsvar.

Jag gör ingen åtskillnad mellan begreppen utan anser fortfarande att det är fel att vi kvinnor ska behöva ta ansvar för mäns våld genom att lära oss självförsvar; oavsett om du väljer att kalla det feministiskt (som är det gängse begreppet) eller kvinnligt.

Beträffande torgmötet i Ängelholm igår noterade jag i artikeln i NST/HD idag (finns inte i nätupplagan) först och främst att konceptet var detsamma som den Manifestation mot våldet som jag initierade och deltog i efter den tragiska våldtäkten på å-promenaden under valborgshelgen. Förutom inslaget med kvinnligt självförsvar av Ängelholms Taekwandoklubb, som enligt vad tidningen uppger inte kunde komma.

Min andra notation är att min apell citeras av Jasna Martinsson och att det citatet dessutom förstoras och bildar blickpunkt i artikelns brödtext.
"Vi ska kunna klä oss som vi vill och gå ut när vi vill"
Det känns bra att mitt initiativ, mina synpunkter och formuleringar tas upp och förs vidare av andra. Då har mitt arbete inte varit förgäves. Även om jag anser att osynliggörandet och undanhållande av information är två av de värsta härskarteknikerna.

I boken Med list & lust. En handbok för kvinnor och lärobok för män skriver Anita Jekander och Pia Brandelius ett kapitel med titeln: Motsystrar och dolda bromsklossar. Här citerar de organisationskonsulten Lennart Lindén:
En sak som irriterar mig är kvinnor som är varandras bromsklossar. Kvinnor som vill något, som sticker ut, kvinnor som vill ta tag i och möta männen, de riskerar att dras ner, skuffas undan och idiotförklaras av andra kvinnor.
Men mitt primära budskap var inte det som citeras ovan utan det som föjde. Är du nyfiken: Läs hela apellen här och ett mejl som jag fick från Kvinnojouren om vad en av deras våldsutsatta kvinnor tyckte om mitt initiativ och tal på Stortorget i Ängelholm. Se bilder från HD:s galleri från manifestationen här.