Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, maj 06, 2006

Apell mot kvinnovåldet

Idag har Ängelholms kommun haft en manifestation mot våldet i samhället på Stortorget. Den samlade många medborgare. Kommunalrådet Hans Wallmark (m) höll ett tal om tio minuter som inledning. Sedan lämnades ordet över till mig som initiativtagare, samhällsmedborgare, medmänniska och kvinna. Jag, och de andra damerna fick två minuter var (sic!) till vårt förfogande.
Jag önskar att jag slapp att stå här idag. Men det värsta har hänt i vår stad. En våldtäkt, den mest avskyvärda form av kränkning. Det handlar om oss och tron på alla människors lika värde. Jag riktar mig först och främst direkt till dig som våldtog min medmänniska.

Jag har samma rätt till frihet som du. Jag ska kunna göra vad jag vill, gå vart jag vill, även på natten. Precis som du har jag rätt att röra mig fritt. Jag vill inte vara rädd. Inte i Ängelholm och inte någon annan stans heller.

Jag har rätt att känna mig trygg. Jag har rätt att slippa sådana som du. Jag har rätt att gå var jag vill när jag vill utan att sådana som du förstör mitt liv. Jag vill känna mig trygg i Ängelholm. Jag är inte trygg idag. För att du finns och för att du fortfarande är på fri fot. Först när du är finns i fångenskap kan jag känna mig fri och trygg.

Du har ett ansvar. Du är också människa. Du har skyldighet att ta ansvar för dig och dina gärningar. Precis på samma sätt som jag har ett ansvar för mina gärningar. Försök inte lägga ansvaret för dina gärningar på mig. Jag kommer aldrig någonsin att ta ansvar för vad du gör. Jag kan bara ta ansvar för mig själv. Det är min förhoppning att du också kan lära dig det – att ta ansvar för dig själv och dina gärningar.

Det som utgör grunden för vad som är gott eller ont, rätt eller fel, är den gyllene regeln. Allt vad I viljen att människorna skolen göra eder, skolen I ock göra dem.

Det som är kittet mellan oss människor i samhället är tillit. Det innebär att vi litar och tror på varandra. En ömsesidig tillit ger trygghet. Tillsammans kan vi göra det. Tillsammans kan vi känna trygghet. Vi ska kunna och våga hålla varandra i handen. Jag tror att det bara är så vi kan ta tillbaka trottoaren, åpromenaden och torgen. Tillsammans kan vi ta tillbaka tilliten till varandra. Jag håller er i handen! Vill ni hålla i min hand?
Sedan pratade Ursula Rohrmüller(v) och oppositionsrådet BrittMarie Hansson (s). Efter arrangemanget fick jag väldigt mycket beröm och många kramar och klappar på axeln. Det var väldigt många kvinnor som kom fram och tackade, men faktiskt också en del män. Jag tackar särskilt styrelsen och verksamhetsledaren Ros-Marie Hurtig från KvinnoJouren i Engelholm. Och också de kristdemokrater, speciellt oppositionsrådet Lennart Engström, och de centerpartister kom fram efter min apell och tackade mig för mitt engagemang. Dessutom en och annan journalist. De ringde till och med från Expressen. Men jag ringer tillbaka senare, för nu ska vi gå ut och äta på Stortorgets servering - vår altan tillsammans med goda vänner.