Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, juni 21, 2006

Moderata Mindre Modiga Män

Till riksdagsvalet i höst är det bara 37 procent kvinnor som kandiderar för moderaterna och det är lägst av alla partier som finns representerade i riksdagen. I kommunvalet är kvinnorepresentationen ännu lägre; bara 33 procent. Det här visar en undersökning som SCB gjort för Sverige Radio.

Flera moderater påpekar att många kvinnor gärna är med och arbetar för partiet, men själva inte vill stå i rampljuset. Andy von Essen, som leder moderaterna i Arvika, beklagar att det är svårt att få kvinnor att kandidera.

Fredrik Reinfeldt är nöjd ändå. Han ser inte det som ett problem för partiet och menar istället att det viktiga är att de som står på partiets listor är de som medlemmarna har stort förtroende för. Samtidigt noterar han att när väljarna utnyttjar sin möjlighet att kryssa så höjs andelen valda kvinnor.

Personligen ser jag att det är just det faktum att männen i partiet inte ens ser det som ett problem för partiet att det är så få kvinnor på valbar plats och att männen inte driver de frågor som kvinnor ser som viktiga som är partiets verkliga problem. Kanske borde man analysera och diskutera diskrepansen mellan valda och väljare.

- Jag tror att vi fortfarande håller på att kämpa med den gamla stämpeln av att vara ett parti för farbröder, säger Märta Schewenius i Munkedal.

Tyvärr tror jag att du har helt rätt, Märta! När jag var liten fanns det ett populärt barnprogram som hette Modiga Mindre Män. Om jag ändrar titeln till Mindre Modiga Män, med det akademiska begreppet Middleage Middleclass Men som undertitel, så är jag nog nära moderaternas möjligheter. Och då kommer inte moderaterna och Allians för Sverige att få mandat att ta över regeringsmakten i september. Stadig stämpel och sorglig strategi...Förklara Fredrik!