Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, juni 28, 2006

Jag skulle gift mig med statsministern

Saco har låtit utreda regeringens utnämningspolitik. Utredare Per Molander har gått igenom nuvarande rutiner och föreslår en förändring. Hans slutsats är att det finns starka argument för att ändra nuvarande ordning.

Det viktigaste kravet som utredaren ställer är ökad öppenhet i processen. Idag går det inte att se om grundlagens krav på skicklighet och förtjänst följs. Personligen anser jag att det allra största problemet tycks vara hur regeringen definierar "skicklighet och förtjänst".

Dessutom förslås att alla tjänster utannonseras, att namnen kan hemlighållas på begäran från sökanden, att rekryteringsgrupper utarbetar en kravprofil samt att tjänsteförslagsnämnder insättas. Först därefter fattar regeringen det formella beslutet. Bra jobbat, Per Molander! Om det skulle bli verklighet kanske till och med kvinnor ha en chans till statliga toppjobb utan att behöva gifta sig med en socialdemokratisk statsminister.

En eloge till Annika Qarlsson (c), ledamot i Allians för Sveriges granskningsgrupp för hennes kommentar till förslaget:
Han har kommit till samma slutsatser som vi. Bara misstanken om politiska tillsättningar slår mot grundpelaren i demokratin.
Jag är alltså inte helt ensam grundlagskramare. Det mest tragiska är dock att den svenska författningen saknar möjlighet att överpröva politiska beslut. Ett faktum som jag anser kommer att leda till total politisk maktfullkomlighet - det är bara en fråga om nyanser innan vi är där.