Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, mars 29, 2006

Är jag den enda grundlagskramaren?

Är det bara jag som tycker att vi ska tillämpa och leva efter Sveriges Grundlagar? Vissa dagar känner jag mig fruktansvärt ensam om att försvara den svenska folkstyrelsen som bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Idag är det ånyo en sådan dag. De tycks komma allt oftare.

För att komma till rätta med elever som sympatiserar med rasistiska och nazistiska organisationer har Ytterbyskola i Kungälv bestämt att elever som inte ändrar sig, riskerar att bli underkända i samhällskunskap, rapporterar Ekot idag.

De har bestämt sig för att elever måste kunna tillämpa grundläggande demokratiska värden i samhället, med hänvisning till kursplanen i samhällskunskap som säger att: ”Eleven ska förstå de gemensamma och demokratiska värden som vårt samhälle vilar på, samt kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt”.

Jag får kalla kårar av att lyssna på skolans rektor och den man som kallar sig för ”lärare i samhällskunskap”. Ser de inte sin egen roll? Ser de inte att de är ännu värre än de elever de vill bestraffa? Istället för att själva leva upp till grundlagens portalparagraf och grundläggande fri- och rättigheter, som de vill att eleverna ska göra, så idkar de utpressning i form av diktatoriska utdelningar av icke-godkända betyg, som inte ens kan överklagas.

De tar sig rätten att åsiktsregistrera 15-åringar! Och de tycker att de har rätt! Gode Gud, vad är det som händer? Vem beivrar grundlagsbrott? Eller är det tillåtet om bara syftet är gott?

Jag tycker det är skrämmande att inte skolpersonalen förstår vad de håller på med. Men det är ännu mer skrämmande när liberala politiker kommenterar nyheten utan att ens nämna Sveriges Grundlagar. Och än värre blir det när regeringen hänvisar en grundlagsfråga till Skolverket! Värst är att jag tycks vara den sista i landet som värnar statsskickets grunder och medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter! Är det bara jag som reagerar? Eller finns det någon mer därute?

2 Comments:

  • At onsdag, 29 mars, 2006, Anonymous Anonym said…

    kanske borde vi i yttrandefrihetslagen göra ett tillägg att man har rätt att yttra sig så länge det är politiskt korrekt...

    Dessutom kan man fundera över vilka känslor det väcker hos dem som blir underkända i ett ämne pga sina åsikter, misstänker att det främjar ett fientligt ställningstagande till samhället i allmänhet.

     
  • At torsdag, 30 mars, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Tack för din kommentar, Lilith. Då var jag inte alldeles ensam i alla fall.

    Ett sådant tillägg som du föreslår skulle ju innebära att lagen var mer i överensstämmelse med verkligheten, så det vore kanske på sin plats. Ett bra tips till sossar och kommunister. Vilket vallöfte!

    Jag misstänker starkt att du har rätt i din misstanke. Det är okej att bekänna sig till andra ismer (som kommunismen), men det är väl lite känsligt med just nazismen eftersom vi i Sverige var föregångare i rasbiologi.

     

Skicka en kommentar

<< Home