Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, februari 18, 2008

Lärarhögskolan - ett dagis?

Inte för att jag brukar ta för givet att allt som står i tidningen är sant, men denna gången undrar jag verkligen. Läste Maciej Zarembas artikel Först kränkt vinner i DN.

Om det han beskriver verkligen är sant så har vi sannerligen ett gigantiskt problem i Sverige. Han berättar hur blivande svensklärare anmäler sina lärare för diskriminering när de ställer krav på att de ska ha svenskkunskaper för att få examen! Där en elev dessutom stavat kränkt med g istället för k (krängt)i anmälan till DO...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det låter osannolikt samtidigt som jag kan se att det är högst trovärdigt med tanke på det jag sett av den svenska grundskolan. Du kränker eleverna om du rättar deras uppsatser! Jag trodde att det var min uppgift som svensklärare; men det tog rektorn resolut ur mig. Jag fick rödpenna för rödpennan. Hennes lärare har väntat i tjugotvå månader på DO:s besked om de är rasister eller om det är legitimt att fordra svenskkunskaper hos svensklärare. Kanske är det inget prioriterat ärende En månad senare, i november 2005, anmäler studentskan Swartz att hon känner sig "krängt" av Lärarhögskolan. Om läsaren förundras över lärarkandidatens stavning bör läsaren veta att hon är dyslektiker. Av det skälet fick hon en timme extra på sig under tentamen.

Etiketter: , ,