Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, september 08, 2007

Jan Björklunds retorik kan bli historisk

Jan Björklunds installationstal vid folkpartiets landsmöte uppfattade jag som väldigt genomtänkt. Han har en otrolig förmåga att vara tydlig samtidigt som språket är målande med en ironisk touch.

Apropå socialdemokraterna och deras bostadspolitik konstaterade Björklund i sitt tal att:
Moral är bra men dubbelmoral är inte dubbelt så bra!
Jag kunde inte låta bli att skratta när jag hörde det. Det var inte bara sååå sant utan dessutom talande för socialdemokraternas politik i sin helhet. Men så blir det när syftesetiken är utgångspunkten i politiken.

Diskussionen kring folkpartiets inställning och det faktum att disparata liberala hållningar inom partiet länge har svängt mellan kravliberalism och socialliberalism, torde resultera i någon typ av internt beslut. Slutsatsen kan lättare ställas mot bakgrund av följande uttalande:
Det är viktigare att bekämpa fattigdom än att bekämpa rikedom.
Onekligen tilltalande åsikter och förslag. Eller hur? Det kan resultera i flera intressanta diskussioner i alliansens olika arbetsgrupper. Och därmed nya spännande problemformuleringar i framtidens politik.

Jag tycker mig ana vissa tecken på att den socialdemokratiska hegemonin håller på krackelera. Det har jag väntat på länge. Den socialdemokratiska problemformuleringen har varit så pass internaliserad i svenska folket att till och med moderata politiker tar sin utgångspunkt i den. Kanske är den tiden snart förbi. Jag hoppas. Klart är i alla fall att Jan Björklunds ledarskap kan bidra till den utvecklingen.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,