Public service, TV 3 och nyhetsvärdering
Tidningen Riksdag & Departements sensationella avslöjande av Freivalds brevlögn igår har märkligt nog inte fått genomslag i medierna. En omständighet kring nyheten förbryllar mig: jag kan fortfarande ikväll inte finna den i Ekots nyhetsarkiv!
TV 3 publicerade nyheten under rubriken Brev hittat som Freivalds förnekat redan igår kväll.
Osökt kommer jag att tänka på skillnaden mellan Sveriges Radio och TV 3 och deras uppdrag, filosofi och finansiering.
På Radiotjänst sida beskrivs begreppet Public service innebär ett reklamfritt och oberoende programutbud i radio och television. Utbudet ska vara av mångfald och kvalitet samt med bredd och djup. Programmen ska spegla Sverige och omvärlden samt vara god underhållning. Utbudet och programmen ska intressera och engagera stora som små grupper, smaker och intressen i samhället utan att vara beroende av politiska intressen eller behöva sikta på stora publiksiffror (för att få annonsörer).
På TV 3:s hemsida förklaras att de ingår i mediekoncernen MTG, Modern Times Group AB och kan idag ses av 17 miljoner människor i hela Skandinavien, av dessa finns 5 miljoner i Sverige. TV3 är en kommersiell TV-kanal vars främsta syfte är att underhålla tittarna. Vi har många kvalitativa serier att bjuda på, dessutom många toppfilmer och underhållningsprogram.
Jag tycker först att det verkar som om de båda företagen i det aktuella fallet förväxlat sina uppdrag. Men vid närmare eftertanke inser jag att det kanske ändå inte är så. För visst är nyheten underhållande och drar publik? Därför tar TV 3 upp den, medan Sveriges Radio kan göra nyhetsvärderingen helt oberoende av publiksiffror och ekonomiskt utfall. Sedan är det ju en annan sak att man på Sveriges Radio i detta fallet verkar missat passusen "utan att vara beroende av politiska intressen".
Men det spelar väl ingen roll, eller?
TV 3 publicerade nyheten under rubriken Brev hittat som Freivalds förnekat redan igår kväll.
Osökt kommer jag att tänka på skillnaden mellan Sveriges Radio och TV 3 och deras uppdrag, filosofi och finansiering.
På Radiotjänst sida beskrivs begreppet Public service innebär ett reklamfritt och oberoende programutbud i radio och television. Utbudet ska vara av mångfald och kvalitet samt med bredd och djup. Programmen ska spegla Sverige och omvärlden samt vara god underhållning. Utbudet och programmen ska intressera och engagera stora som små grupper, smaker och intressen i samhället utan att vara beroende av politiska intressen eller behöva sikta på stora publiksiffror (för att få annonsörer).
På TV 3:s hemsida förklaras att de ingår i mediekoncernen MTG, Modern Times Group AB och kan idag ses av 17 miljoner människor i hela Skandinavien, av dessa finns 5 miljoner i Sverige. TV3 är en kommersiell TV-kanal vars främsta syfte är att underhålla tittarna. Vi har många kvalitativa serier att bjuda på, dessutom många toppfilmer och underhållningsprogram.
Jag tycker först att det verkar som om de båda företagen i det aktuella fallet förväxlat sina uppdrag. Men vid närmare eftertanke inser jag att det kanske ändå inte är så. För visst är nyheten underhållande och drar publik? Därför tar TV 3 upp den, medan Sveriges Radio kan göra nyhetsvärderingen helt oberoende av publiksiffror och ekonomiskt utfall. Sedan är det ju en annan sak att man på Sveriges Radio i detta fallet verkar missat passusen "utan att vara beroende av politiska intressen".
Men det spelar väl ingen roll, eller?
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home