Sänk spärren för personval
När personvalet infördes hoppades man på en vitalisering av demokratin. Tanken var att skapa starkare band mellan väljare och politiker. Personvalet skulle kunna ge begreppet förtroendevald en djupare innebörd och kanske minska politikerföraktet.
Valet 1998 kom tolv riksdagsledmöter in i riksdagen som personvalda, men förra valet var det bara tio och i höstens val har det sjunkit till sex. Inte ens var fjärde väljare satte kryss för en kandidat i riksdagsvalet. Det innebär att förhoppningen om att väljarna skulle få större inflytande kommit på skam.
Problemet är att spärren är alldeles för hög för att väljarnas kryss ska göra skillnad. För att ändra på partiernas kandidatordning i riksdagsvalet måste en kandidat få minst åtta procent av sitt partis röster i en valkrets. I valen till landstings- och kommunfullmäktige räcker det med 5 procent.
Jag väntar med spänning på att rösterna till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige är färdigräknade. Undrar om personrösterna är fler i de regionala och lokala valen, än i riksdagen? Jag misstänker det...
Valet 1998 kom tolv riksdagsledmöter in i riksdagen som personvalda, men förra valet var det bara tio och i höstens val har det sjunkit till sex. Inte ens var fjärde väljare satte kryss för en kandidat i riksdagsvalet. Det innebär att förhoppningen om att väljarna skulle få större inflytande kommit på skam.
Problemet är att spärren är alldeles för hög för att väljarnas kryss ska göra skillnad. För att ändra på partiernas kandidatordning i riksdagsvalet måste en kandidat få minst åtta procent av sitt partis röster i en valkrets. I valen till landstings- och kommunfullmäktige räcker det med 5 procent.
Jag väntar med spänning på att rösterna till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige är färdigräknade. Undrar om personrösterna är fler i de regionala och lokala valen, än i riksdagen? Jag misstänker det...
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home