Nyhetsvärdering och kommunikationsstrateger

Detta utnyttjas skickligt av de borgerliga partiledarna. Genom att gå ut en i taget får de, alla fyra, en enorm publicitet. Ekot har nu rapporterat under hela dagen om att de borgerliga partiledarna slåss nu om att få besätta posten som landsbygdsminister om den borgerliga valalliansen skulle vinna valet i höst.
Centerledaren Maud Olofsson kom i helgen med förslaget om en särskild landsbygdsminister. Och hon tycker givetvis att en centerpartist skulle vara lämplig på den posten. Sen gör folkpartiledaren Lars Leijonborg sitt utspel och menar att det lika gärna kan vara en folkpartist. Marit Paulsen vore en utmärkt kandidat till den posten, tycker han. Då kommer Göran Hägglund och talar om att kristdemokraterna också har mycket att tillföra på landsbygdsområdet. De tog sitt landsbygdspolitiska program i fredags.Slutligen uttalar sig Fredrik Reinfeldt och menar att det är alldeles för tidigt att fördela ministerposter.
Jag tror att det var centerledaren Gunnar Hedlund som en gång i tiden sa att man inte skulle sälja skinnet förrän björnen var skjuten. Det är så sant. Men regel nummer ett för journalister är: kolla aldrig en bra story för då spricker den.
Fantastiskt skickliga kommunikationsstrateger har de i alla fall, Allians för Sverige. Och hade det varit den 1 april idag så kanske inte journalisterna gått på utspelet om slagsmål bland de borgerliga partiledarna. Men kul med så mycket uppmärksamhet i medierna under en hel dag för en ministerpost som inte ens finns! Imponerande, tycker jag!
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home