Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, april 14, 2006

Jag och kommunalrådet får svar av oppositionsrådet

Jag skrev för ett tag sedan en insändare tillsammans med kommunalrådet Hans Wallmark, den publicerades i Helsingborgs Dagblad, Nordvästra Skånes Tidningar, Lokaltidningen och här på min blogg. Vi har nu fått svar från det socialdemokratiska oppositionsrådet i Ängelholm, BrittMarie Hansson och hennes svar publiceras nedan.

Utmaning för de borgerliga

Svar till Hans Wallmark (m) och Christina Linnea Örtendahl (m) och rubriken ”Låt oss återta gatorna – tillsammans”. 4/4.

I insändaren uppmanas fler politiker att anta utmaningen att sätta kvinnors rätt till frihet på dagordningen. I Ängelholm sätter vi socialdemokrater ständigt denna fråga på dagordningen. Bland annat genom att varje år i budgetdebatten yrka på högre bidrag till Kvinnojouren så att denna så viktiga verksamhet för våldsutsatta kvinnor och inte minst deras barn kan fortsätta. Här röstas alltid vårt alternativ ner av den borgerliga majoriteten. Jag vill därför utmana borgerligheten i Ängelholm till att stödja Kvinnojouren med ytterligare resurser. Dessa behövs utöver alla de ideella krafter som bedriver en fantastisk insats för de utsatta kvinnorna. Att ge dessa kvinnor möjlighet att återskapa den frihet de mist i sina hem – minst lika viktig som friheten på gatorna som insändarna skriver om.

Ni skriver också om vikten att bekämpa vardagsrädslan. Här kan vi alla hjälpas åt! Ni nämner åpromenaden och Stortorget. Själv har jag lagt en motion i kommunfullmäktige angående upplyst åpromenad mellan badhuset och Pyttebron. Motionen blev positivt behandlad så numera är denna del av åpromenaden upplyst. Jag deltar aktivt i Stortorgsgruppens arbete att förnya Stortorget och här finns redan förslag om att belysningen ska bli bättre. Det finns mycket mer att göra! Vi måste hjälpas åt – oavsett partitillhörighet för både kvinnornas och alla andras bästa.

Kvinnors frihet och mäns våld mot kvinnor finns redan på dagordningen – åtminstone i Ängelholm. Ser fram emot den dag då dessa punkter kan slopas.
Jag kommer att ägna en del av påskhelgen till att skriva ett svar tillsammans med Hans.