Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, december 10, 2005

Ingo och jag!

Ingos liv blir dokumentär. Mitt liv är en dokumentär. Ingemar Johanssons liv har blivit film hörde jag på nyheterna i teve för en stund sedan. Ingo är en av de män som har haft stort inflytande på mitt liv. Det låter kanske märkligt men är väldigt enkelt. Det är tack vare eller på grund av, beroende på hur man väljer att se det, som teven kom in i mitt liv. Jag var knappt en månad gammal och hade kolik, vilket gjorde att jag oftast skrek om kvällarna. Den kvällen som Ingo skulle möte Floyd i boxningsmatchen om världsmästartiteln i tungviktsboxning satte min pappa på radiogrammofonen och satte sig tillrätta i fåtöljen. Han skulle ta nattvakten och samtidigt passa på att höra matchen. Men denna dag i juni 1959 var jag tydligen väldigt tyst för pappa somnade i stolen. När han vaknade höll sportkommentatorn på att räkna ner och pappa visste inte om det var Ingo eller Floyd som höll på att bli nerräknad. De sekunder som pappa befann sig i ovisshet innan de utropade Ingo som världsmästare i högtalaren resulterade i att en teveapparat inköptes dagen efter. Så visst är det så att Ingo är en man som haft stort inflytande på mitt liv! I övrigt har dagen ägnats åt att följa upp och skriva minnesanteckningar från alla möten i fredags. Delgivning till chefer och kollegor är en viktig uppgift som också har blivit utförd. Har givetvis tittat på Krönikan. I det sammanhanget kan jag konstatera att mitt arbete i Öresundsprojektet inneburit att min förståelse för danska språket har förbättrats betydligt sedan förra omgången av serien. Lite tid har ägnats uppföljning av partiledardebatten igår. Och helt klart tycks det vara så att fler än jag tyckt illa vara om Göran Perssons beteende. Han är mästare på härskartekniker men det kan också tolkas så att han är mästare på att få folk att härskna till. Jag har inte varit ensam om att reagera. På Aftonbladets web har en omröstning pågått och där utser läsarna Fredrik Reinfeldt som klar segrare. Grattis! Han har fått hela 55 % av rösterna medan bara 21 % tyckte att Göran Persson vann debatten. Göran Persson får där frågan om han tror att tittarna uppfattar honom som nonchalant när han vänder ryggen mot Maud Olofsson. På detta svarar han självsäkert: - Verkligen inte! Men däremot är det kanske så att Aftonbladets webläsare kanske inte riktigt följt med i debatten. - Verkligen inte, Göran!