Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, december 10, 2005

Liza Marklund och andra pigor

Har legat nere vid åstranden hela eftermiddagen och njutit av det härliga sensommarvädret. Fantastiskt! Totte har hälsat på de flesta hundar som gått förbi och ätit en hel del grönt gott gräs. Läste Kvällsposten där ledaren idag tyvärr inte var skriven av min favoritledarskribent - alla kategorier - Peter J Olsson. Däremot hade Liza Marklund en krönika där hon tog upp samma ämne som jag skrev om häromdagen - nämligen det här med pigdebatten. Jag kunde ju inte låta bli att reta upp mig på det sätt som Göran Persson använde ordet och nu får jag stöd av Liza Marklund i den hätskhet som somliga visar när de diskuterar städhjälp i hemmet. Hon har läst en journalist i Metro, som oroar sig för den problematiken som kommer i dagern genom att fritiden drastiskt i så fall kommer att öka. Men man kan ju undra hur han tänker och det är just det Liza Marklund gör. Hon ger honom rätt i en sak och det stöder helt min teori - laddningen ligger inte i "de arbetsuppgifter som ska utföras, och inte på platsen där arbetet ska äga rum". Enligt Liza Marklund ligger det hos dem som slipper undan, dvs kvinnorna. Vad ska vi ta oss till när vi helt plötsligt får så mycket fri tid? Ja, inte vet jag om det är där problematiken ligger men i alla fall tänker inte jag städa när solen skiner och absolut inte ikväll när det är partiledardebatt på teve. Jag tänker applådera - och det blir knappast när Göran Persson har ordet. Heja Maudan och lycka till Fredrik!