Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, januari 22, 2009

Radikal förändring av den ekonomiska politiken i Ängelholm

När Ängelholms kommun sålde halvparten av energibolaget, var det i avsikt att säkra framtida pensionsutbetalningar. Jag initierade och arrangerade, med kommunalrådet Hans Wallmarks stöd, ett intern möte i partiet. Jag bjöd in dåvarande kommunalråden från Örkelljunga och Markaryds kommuner som tidigare gjort liknande försäljningar. Det var nämligen väldigt svårt att övertyga den moderata gruppen om fördelen med en försäljning och bristen av pensionsfonder i kommunen.

Men efter många möten och långa diskussioner gick det slutligen att få den moderata gruppen att enas om försäljning. Dåvarande ekonomichefen i kommunen, Herman Crespin, presenterade att utomordentligt förslag på hur kapitalet skulle avsättas för framtida pensionsåtaganden. Perfekt! Jag gillar inte att föra över framtida skulder på barn och barnbarn. Och jag trodde inte att ett moderat kommunalråd skulle förvandlas från Spara till Slösa. Men...

...plötsligt har Ängelholmsmoderaterna tagit beslut om avvikelser i besluten kring att binda kapitalet till 2016; tror jag det var sagt från början.

Till måndagens fullmäktigemöte har Stig Andersson (tidigare centern och nu politisk obunden tillika ekonom och bankman) ställt en interpellation till kommunalrådet Åsa Herbst (m).

Stig befarar nämligen att de 275 miljoner kronorna som skulle avsättas för framtida pensionsåtaganden kan komma att användas till det nya badhuset och "vill ha klart besked av Åsa Herbst på den punkten."

Och vet du Stig; jag befarar att du har helt rätt i ditt antagande! Men dessvärre anar jag också att pengarna behövs till en konstgräsplan och en idrottshall i Peab Park.

Etiketter: , , , ,