Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, januari 19, 2009

Tack Tomas Tobé!

Tack Tomas Tobé (m) för att du anmälde Göran Persson och Tomas Bodström till KU! I anmälan hänvisar du till de nya uppgifter som kommit fram i målet via en ny bok av Anna Lindhs pressekreterare Eva Frankell med rubriken Väninnan.

Jag mådde illa av att höra i debattprogrammet att de två gubbarna har försökt skylla ifrån sig på den mördade utrikesministern Anna Lindh. Det verkar som om de stått och ljugit rakt upp och ner i tidigare KU-förhör.
Det är viktigt att skuldbördan är rättvist fördelad, säger Tobé, som pekar på att Lindh fick ta på sig ansvaret för att CIA-agenter användes för att avvisa de terrormisstänkta till Egypten.
Göran Persson förnekar så klart och skriver i ett pressmeddelande: "Den som i regeringen ansvarade för beredningen var Anna Lindh".

Den röde patriarken Persson skriver också att han har "en annan minnesbild" av handläggningen än den som Eva Frankell beskriver. Men det är väl kanske snarare ett problem med Göran Perssons minnesbild. Varken han eller den ofrivillige cyklisten Danielsson kom ihåg någonting när det gällde Tzunami-katastrofen. I vilket fall hade Göran Persson inte heller då samma minnesbild som någon annan. Är det ett medvetet knep eller problem med teflonminnet? Eller rentav en smygande demens?

Den andre sossepatriarken Thomas Bodström är på semester och vill inte kommentera. Han är ju jurist och vågar inte säga något. Och som gammal fotbollsspelare är han ju van vid att filma!

Klart är att jag anser att ingen annan än Tomas Tobé klarar av att vara karl för sin hatt! Jobba på Tomas. Jag håller på dig! Det behövs politiker med moral.

Etiketter: , , , , , ,

2 Comments:

  • At torsdag, 22 januari, 2009, Blogger Bo Widegren said…

    Tack för att du ger den korkade moderatsvansen ett ansikte. Du var inte mycket till vare sig seriös statsvetare eller sanningsenlig v"världsanalytiker. Jag förstår Eva Franchells bok till försvar för en väninna som hon anser missförstådd. Men även hon medgav att hon inte hade några bevis utan att boken byggde på hennes egna reflektioner. Är du inte det minsta intresserad av att utreda vad som hänt i stället för att komma med anklagelser i sanning en säregen attityd från en som anger sig vara en vetenskapare.

     
  • At torsdag, 22 januari, 2009, Blogger Christina Linnea said…

    Hej Bo, såg att du inte vill ha några kommentarer med invektiv på din blogg. Ändå förbehåller du dig tydligen rätten att själv sprida dessa på andras bloggar.

    Jag förbehåller mig rätten att förhandsgranska kommentarerna på min blogg. Men eftersom det bara är mig du kränker så kan jag inte dömas för att jag väljer att publicera din kommentar.

    Fotnot: Invektiv (av lat. invehi = fara emot) är smädelser, glåpord eller okvädningsord, menade att skymfa någon. Invektiv kan vara av allmänt nedsättande karaktär eller nedsättnade på annat vis. Dessa uttryck som kan vara både dialektala och allmänna har skiftat genom årens lopp. Jämför med skällsord och svordomar samt slang.

     

Skicka en kommentar

<< Home