Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, februari 03, 2008

Personlighetstest - dagens kristallkula

Rapport avslöjar idag att så stor andel som 80 procent av de arbetspsykologiska tester, eller personlighetstester, som används vid rekrytering har så stora kvalitetsbrister att de för dåliga för att använda.

På Stiftelsen för tillämpad psykologi har kvaliteten på några av de test som finns på marknaden. Det finns ungefär 250 stycken och de flesta av de saknar vetenskaplig grund. Ett exempel är Myers-Briggs som beskrivs som ”en kollegial sällskapslek”. Ett annat test bedöms istället som att bristerna i testets teoretiska förankring är:" oacceptabla och tenderar att kullkasta instrumentets trovärdighet."

Och dessa tester kallas för personlighets- eller begåvningstest och används för att bedöma hur väl jag skulle passa för ett jobb! Inte konstigt att jag har svårt att svara. Det finns ett antal alternativ och vad gör man när inget passar? Eller när flera alternativ passar? Eller, ännu värre, när delar av olika alternativ passar?

Jag rekommenderar istället alla rekryterare att ta reda på mitt stjärntecken och läsa närmsta horoskop eller kanske konsultera en astrolog. Eller varför inte kolla om jag är vänster- eller högerhänt. På det området verkar forskningen åtminstone vara mer belagd.

Etiketter: , , ,