Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, oktober 26, 2007

Feministiska teorier, genusvetenskap och nationalekonomi

Media rapporterar att moderaternas partistyrelse menar att feministiska teorier och genusvetenskap är ”viktiga för kunskapen och debatten om sociala könsroller”.

Enligt samma källa är Pia Kinhult från Ängelholm kritisk till partistyrelsens linje:
Jag är alltid grundläggande skeptisk till när man höjer den här typen av vetenskap och teoribildning, som ändå är ganska ifrågasatt, till högsta kunskap, säger hon
Pia anser att partiet istället borde se människorna och inte bunta ihop oss i stora kollektiva grupper. Den här typen av teoribildning innebär mycket att kollektivisera. Jag köper helt enkelt inte det budskapet.

Jag instämmer helt och hållet i Pias analys och slutsats. Den så kallade genusteorin utgår från en vänsterideologi och inte från en vetenskap, vilket också kritiserats av min kollega Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. En fråga som han diskuterat bland annat i artikeln Den moderna könsmaktsordningens grundbult" (Statsvetenskaplig tidskrift 2000:1)

Jag brukar jämföra den så kallade genusvetenskapen med nationalekonomi. Och med den genusvetenskapliga teoribildning som idag råder så skulle nationalekonomi vara synonymt med The Keynesian Economics. Skulle alla nationalekonomiska forskare hålla med om den stipulationen? Och vad säger moderaterna?

Etiketter: , , ,