Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, april 06, 2007

Häxan reser kollektivt utan kvast och katt

Påsken är en bra helg; våren har kommit och flera dagar ledigt nästan som en minisemester. Jag tänker åka och hälsa på mitt lilla barnbarn som bor några mil härifrån. Går in på Skånetrafikens hemsida för att använda deras eminenta sökverktyg Reseplaneraren. Skriver in den sökta resan från Ängelholm till Markyryd, datum och önskad ankomsttid klockan 16.00.

Att hitta resan gick snabbt, men inte själva resan! För att åka en några mil norrut måste jag åka många mil söderut och därefter ännu fler norrut! Startar med tåg från Ängelholm 12.04, byte i Lund. Norrut med tåg och i Hässleholm byte till buss. Framme i Markaryd 15.25. Det känns inte logiskt. Undrar varför?

Läser därför vidare på Skånetrafikens informationssida. Rubriken är Skånetrafiken binder samman Skåne. Och sedan skriver de: "Det yttersta ansvaret för att Skåne binds samman av ett bra nät med tåg och bussar ligger på Region Skånes politiker."

Uppdraget för kolletivtrafiken är borde kanske istället formuleras att underlätta kontakter mellan människor i Skåne. Eftersom det är människor som läser hemsidan och inte system.

Men oavsett hur man väljer att formulera det, så tycker inte jag att det är det de gör när det ska ta mig tre och en halv timme att resa några mil...fast sedan kommer jag på att det är ju klart precis det de gör!

Markaryd ligger ju en hel mil in i Småland och tillhör alltså inte Skåne. Så när jag vill åka dit ser de till att jag får åka runt i hela Skåne och se det vackra landskapet. Förhoppningen är väl antagligen att jag under de timmarna ska komma fram till att jag inte vill resa till Småland. Och då har de ju uppfyllt sitt uppdrag!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!