Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, september 27, 2006

Lögnaren Lars Danielsson söker jobb

Ex-statssekreterare och lögnaren Lars Danielsson har efter månaders time-out nu tänkt återvända till sin ursprungliga tjänst på utrikesdepartementet. Jag undrar hur det står till med självinsikten hos Lars Danielsson?

Att som rikets högsta tjänsteman beslås med lögn och sedan söka tjänster som ambassadörer och generalkonsul, som verkligen kräver sorgfällighet, kan bara tyda på att självrannsakan är ett ord som inte finns i Lars Danielssons värld.

Det finns säkert inte heller i hans fd chefs, ex-statsminister Göran Persson, värld. Troligen håller nepotismen längre än deras minne av Tsunamikatastrofens kaotiska hantering i Rosenbad. I alla fall tycks Lars Danielsson utgå från det.

Personligen litar jag inte ett dugg på varken Danielsson eller Persson. Travesterande Göran Persson i valrörelsen så kan jag sammanfatta mitt omdöme om herrarna med att jag aldrig skulle köpa en begagnad bil av någon av dem. Och jag skulle absolut aldrig anförtro någon av dem mina hundar, ens för en sekund.

Är pengarna till förtidspensioner slut? Strategin att förvandla sjukskrivna och arbetslösa till förtidspensionärer passar Persson perfekt. Varför inte flytta över Lars Danielsson till den kolumnen i statistiken? Där gör han nog minst skada.