Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, maj 19, 2006

Semestertider för Danielsson

I kväll har regeringskansliet skickat ut ett pressmeddelande där statsministerns närmaste man, statssekreterare Lars Danielsson, meddelar att han tar ledigt från sin tjänst. Han har rätt till 14 veckors semester och säger att han behöver samla kraft, ta hand om sin familj och reflektera över sin situation. Det vore märkligt om han återvänder till den tjänsten, utan antar att han efter en reflektion inser att han borde göra något mindre offentligt.

Det är, enligt statssekreterare Jan Larsson, den massiva uppmärksamheten och spekulationerna kring var Lars Danielsson befann sig under annandag jul 2004 och tsunamikatastrofens första dygn som lett fram till dagens beslut.

Lars Danielsson har också skrivit en artikel, en typ av försvarstal, som publiceras i Svenska Dagbladet idag. Jag har tyvärr inte hunnit analysera den än utan ber att få återkomma. Men så mycket kan jag säga rent intuitivt att herr Danielsson blandar ihop sak med person. Ett icke alltför ovanligt fenomen bland män. Det handlar om trovärdighet i ämbetet för Göran Perssons egen lilla Göran Persson; inte om herr Danielsson personligen.

I sakfrågan konstaterar jag snabbt att han angående var han befann sig den aktuella morgonen skriver:
Jag var hemma tillsammans med familjen. Jag är morgonpigg och minns att jag ganska tidigt, slog på CNN där jag första gången fick klart för mig att det varit en jordbävning som orsakade en flodvåg i sydöstra Asien.
Detta motsäger inte på något sätt den information jag fått om att han sågs cyklande klockan åtta på morgonen i riktning mot en av sina medarbetares bostad. Det motsäger inte heller hans egen uppgift om att han kom till arbetet först klockan tio. Vad är det som gör att inte ens Konstitutionsutskottet, som till och med har rätt att ta del av sekretessbelagda uppgifter, inte kan få ta del av inpasserings- och telefonlistor på Rosenbad?

Det är det som är den primära frågan! Inte herr Danielsson personliga förehavande, även om han tycks utgå ifrån att vi bloggare drivs av lägre krafter. Men så intressant som person är han inte, herr Danielsson, även om han verkar tro det.

Däremot anser jag att det är oerhört viktigt att KU-förhören sker under ed. Och den frågan vill jag se på den politiska dagordningen omgående. Det är verkligen angeläget och har kommit i fokus genom Danielsson-affären. Ännu hellre skulle jag önska att frågan om en maktdelning i enlighet med det amerikanska systemet diskuterades.

Jag återkommer snart med en fylligare analys av Danielssons artikel. Läs mina tidigare inlägg om Danielsson-affären så länge:

9 februari 2006 Konstitutionsutskottets förhör

11 februari 2006 Ta kulan för kung Göran

9 mars 2006 Om att vara ute och cykla

10 april 2006 Pudelns kärna – rituell eller emotionell

18 maj 2006 Alla skyddar alla

1 Comments:

  • At lördag, 20 maj, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Mot bakgrund av historien är det bara pengar eller kärleksaffärer, alternativt en kombianation av båda, som kan orsaka problem för poliker och politiskt tillsatta tjänstemän i Sverige.

    Det tog lång tid innan journalisternas symbios med Gudrun Schyman släppte, och vi är nog nära den gränsen i Danielsson-affären just nu. Det är som jag ser det bara en ren tidsfråga. Och den tiden är inte lång. Jag instämmer med din bedömning om att det är en millimeter kvar; elller en millisekund innan bubblan brister. Det är inte längre en fråga om om utan om när!

     

Skicka en kommentar

<< Home