Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, mars 09, 2006

Om att vara ute och cykla

Regeringen har beslutat att inte berätta om statsminister Göran Perssons närmaste man, Lars Danielsson, finns registrerad i inpasseringssystemet på Rosenbad i samband med flodvågskatastrofen den 26 december 2004. Danielsson har hävdat att han var på plats, men har hittills inte kunnat styrka sina påståenden.

– Jag var här, precis som jag är här varenda helg året runt, har Lars Danielsson intygat. Har du vittnesmål på att du var här? – Nej, det har jag inte, och jag tycker inte att jag behöver ha det heller.

Noteringarna om vilka som gick ut och in i Rosenbad den aktuella dagen finns på regeringskansliet, men varken Ekot eller konstitutionsutskottet får se dem. Regeringen har beslutat att inte heller en enskild notering enbart om Lars Danielsson kan lämnas ut, utan att skada rikets säkerhet. Det är vice statsminister Bosse Ringholm som undertecknat regeringsbeslutet – regeringens egen expert på dobbel och spel, ruffel och båg.

Frågan är hur det skulle kunna skada säkerheten om regeringen med noteringarna kunde bevisa att Lars Danielsson varit på sitt jobb under annandagen. Ett annat alternativ är säkerhetsbrist. Men säkerhetsskydd är brottsförebyggande och det är väl svårt att utöva retroaktivt. Det tredje alternativet, och det mest logiska, är att Danielsson helt enkelt inte var på sitt jobb, trots alla försäkringar om det. Jag har från en säker källa (en riksdagsledamot) information om att Lars Danielsson sågs cyklande (bokstavligt) utanför ledamotens fönster morgonen den 26 december 2004. För de initierade var det ingen hemlighet att Lars Danielsson hade en älskarinna. Enligt vad jag fått reda på är hon inte bara hans älskarinna, utan hans kollega också. Tror ni inte på det: titta på konstitutionsutskottets utfrågning med Lars Danielsson en gång till; det har jag gjort.

Men med tanke på att det i regeringsbeslutet hänvisas till rikets säkerhet börjar jag undra om den senare uppgiften stämmer. Hot mot rikets säkerhet förknippar jag med begrepp som spioneri, sabotage, terrorism. Och därför blir det istället det mest avgörande: Vem är hon? Och: Vem är han?