Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, mars 10, 2006

Män i majoritet i media

Det var fler än jag som läste HD/NST med genusglasögon den Internationella Kvinnodagen 8 mars. Idag finns en insändare i lokaltidningen med rubriken Bara män på sporten? som konstaterar: "Och ännu tristare, ser jag när jag, fortsätter bläddra i HD/NST:s sportsidor: reportrarna och fotograferna är till 100 procent män. Inte en kvinna så långt ögat når..."

Signaturen Hönan G får SVAR DIREKT från chefredaktör Eskil Jönsson: "Skribentens konstaterande är tänkvärt. På redaktionen har vi en sned könsfördelning, där männen är i klar majoritet. Vi är medvetna om detta och vi diskuterar därför ofta hur detta påverkar vår journalistik och nyhetsvärdering."

Jag kan riktigt se framför mig hur herrarna på HD/NST samlas vid fikabordet och diskuterar.

- Grabbar, vi måste diskutera hur det påverkar oss att vi inte har några tjejer här på ledarredaktionen.

- Ja, det första är ju att vi aldrig får hembakt till fikat.

- Jag håller med dig. Det är ganska tjatigt med de här "köbekagorna" varje dag.

- Det tycker jag också. Men frånvaron av kvinnor här på tidningen gör ju också att jag slipper raka mig varje morgon. Jag har en kompis som jobbar på Allers, så jag vet.

- Det har du rätt i, grabben. Jag tycker det räcker med att jag var tvungen att gå till frisören nu när vi skulle ha nya foton till bildbylinen när vi ändrade om tidningen till tabloidformat.

- Det faktum att vi inte har några tjejer här påverkar ju också trivseln här på redaktionen. Nu har vi ju ingen som fixar med gardiner, krukväxter och diskar kaffemuggarna och sånt.

- Nej, fast det är ju rätt onödigt egentligen. Och sedan är det också det med att om vi skulle ha tjejer här så skulle de ju störa och distrahera oss när vi sysslar med såna viktiga saker som att analysera och skriva om politik. Ledarsidan är ju faktiskt otroligt allvarlig. Tjejer tycker ju att politik är tråkigt, och de är inte så vana vid det; det är ju inte så länge sedan de fick rösträtt.

- Ja, det kräver både analytisk förmåga och logiskt tänkande och tjejer kan ju inte sånt. De är mycket bättre på människor och mjuka saker som vård, omsorg, skola och hälsa, relationer, känslor. Det kan man ju inte ha någon nytta av på just den här redaktionen. Här skriver vi ju bara om viktiga saker som intresserar våra läsare och inte sånt tjafs.

- Nej, hörni grabbar. Nu börjar det bli rena kafferepet. Mycket snack och lite verkstad. Nu har vi uppfyllt mars månads kvot av "Hur-den-sneda-könsfördelningen-påverkar-vår-journalistik-och-nyhetsvärderings-diskussion." Back to basic!

Ja, det är inte lätt att vara man i majoritet i media.