Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, mars 04, 2006

Hitta ett minusjobb

Har varit på valstrategikonferens i Skåne, förvisso inte lika hemlig som sossarnas, men spännande och lärorik. Den väckte en en del nya insikter vad beträffar valstrategi och rika tillfällen att ventilera Machiavelliska och marxistiska teorier och socialdemokratisk hegemoni. Ett intressant område var också sådant som problemformuleringsprivilegiet och det som enligt mitt "hjemmelavede" begrepp: problemlösningsprivilegiet. Det senare har jag diskuterat i en uppsats vid Statsvetenskapliga institutionen i Lund under det sena 1990-talet. Begreppet innebär att politiker från ett bestämt parti presenterar en lösning, varpå majoriteten av väljarna helt plötsligt inser att det finns ett samhällsproblem. Det hade vi ingen aning om, men finns det en lösning så måste det ju finnas ett problem. På den småhemliga strategikonferensen träffade jag bland annat ett känt kommunalråd från Nordvästskåne, som arbetade extra i servisen på hotellet. Det föranledde diverse tolkningar och muntrationer bland deltagarna. Utifrån ett socialdemokratiskt perspektiv kan det passa fördomen om att moderater är giriga och bara tänker på pengar. Å motsatt perspektiv kan sägas att det ska löna sig att arbeta, och att kommunalrådet utgjorde ett skolexempel i politisk etik. När såg du själv en politiker som lever som han lär? Det ska löna sig att arbeta. I de nya moderaterna verkar det nästan som om det är på riktigt... Jag tänker direkt på när socialdemokratiska ministrar för något år sedan "pryade" på en välkänd snabbmatskedja. De "lekte jobb", sysselsatte sig en dag eller två och egentligen var de nog ute och rekognoscerade inför Perssons plusjobb. Kommunalrådet hade förvisso ett extra plus: han var inte bara servitör och bar in brickor; han var trevlig också! Gott jobbat! Personligen har jag väldigt svårt att definiera motsatsen till plusjobb. Skulle någon hitta ett minusjobb, så är jag tacksam för en kommentar. Själv ska jag fundera vidare på definitionen av begreppet...