Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, mars 02, 2006

De nya moderaterna

Igår utsåg SSU:s förbundsordförande Anna Sjödin och S-studenters förbundssekreterare Axel Björneke Sveriges mest äkta moderat. Moderaten Edward Riedl förärades Unga Socialdemokraters Äkthetsbevis med motiveringen: "Riedl har under hela tiden vågat vara öppen med sin moderata politik trots den retoriska omsvängning som har skett i och med Fredrik Reinfeldts ordförandeskap" - Jag är uppriktigt förvånad. Var vi än har letat så är det en uppsminkad fasad som möter oss, säger Axel Björneke. - Fredrik Reinfeldt lurar väljarna och har lämnat de äkta moderaterna i sticket genom sin extreme make-over, säger SSU:s förbundsordförande Anna Sjödin. - Jag har rest runt i hela Sverige under en och en halv vecka och letat efter Sveriges mest äkta moderat. Inte visste jag att det var på hemmaplan i Umeå jag skulle hitta honom. Den ideologiska uppriktighet som Riedl visar är värd att uppmärksammas eftersom alternativen i svensk politik därmed blir tydliga för väljarna, menar Anna Sjödin. När jag läser detta på SSU:s hemsida kan jag konstatera att det beror på hur väl moderaterna ute i landet sköter det frö som Fredrik Reinfeldt har sått. Det måste växa sig starkt utan konstgödsel i den lokala myllan. Sossarna kommer i det fallet att förlora valet i valkrets efter valkrets. De satsar högt på sin mörkerman-strategi och om inte de gamla moderaterna spelar sossarna i händerna kommer de nya moderaterna att stå som självklara vinnare. Intressant tycker jag att moderaterna pratar om de nya moderaterna, medan sossarna istället väljer begreppet oäkta moderater. För sossarna är äkta moderater detsamma som de gamla moderaterna (dvs utan Fredrik Reinfeldt). Fascinerande för en statsvetare och analytiker... Sen kan man ju undra om vem som är mest betjänt av en extreme make-over; SSU:s förbundsordförande eller Sveriges mest äkta gammelmoderat...