Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, mars 08, 2008

Anders Borg är feminist; jag är humanist

Idag är det 8 mars - den internationella kvinnodagen. Det är också andra och sista dagen på moderaternas kommunkonferens i Göteborg.

Anders Borg utsågs av m-kvinnorna till hedersjänta år 2008. Finansministern var enligt Kvällsposten "strålande glad" när han tackade för utmärkelsen. Han lovade att fortsätta driva jämställdhetsfrågorna och sa:
Det är en jätteviktig tillväxtutmaning. Det är en jätteviktig frihetsutmaning.
Det var bra sagt och i Sydsvenskan skriver Anders Borg i en debattartikel med anledning av Internationella kvinnodagen:

Bristen på jämställdhet är en av de största kvarvarande ofriheterna. Det är en orättvisa som inskränker varje människas möjlighet att styra sitt liv och som dessutom hämmar våra ekonomiska förutsättningar att skapa en stabil grund för välfärd. Nyckeln till jämställdhet finns på arbetsmarknaden.

Jag instämmer helt och hållet i hans analys, men definitivt inte i hans slutsats:
Det finns en könsmaktsordning. Det vill jag ändra på. Jag är övertygad om att det är möjligt. Därför är jag feminist.
Jag tror inte att det finns en könsmaktsordning, utan en föreställning om produktion och reproduktion som bygger på marxismens teser och gångna tiders värderingar. Den vill jag ändra på. Och jag är övertygad om att det är möjligt. Därför vill jag inte använda begreppet feminist; jag är humanist!

Etiketter: , , ,