Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, oktober 21, 2006

Socialdemokratiska fallskärmar & friår

Samtliga före detta socialdemokratiska statsråd valde att lösa ut sina feta fallskärmar. Ex-statsministern Göran Persson avlönas under sitt "friår" med 121 000 kronor i månaden, totalt 1 452 000 kronor. Vilken tur för Anitra att hon kan få hjälp med de dryga amorteringarna på herrgården Torp.

Hans ja-sägar-kollegor får nöja sig med ynka 97 000 kronor i månaden under sina "friår", totalt 1 164 000 kronor. Stackars Jan Eliasson, den fattige arbetargrabben från Götet, beviljas bara sex månaders ersättning, eftersom han satt så kort tid. Det innebär att han inte får ut mer än 582 000 för sitt halva "friår", stackarn. Hur ska han kunna klara sig på det?

Gustaf Möller, socialdemokrat och socialminister till 1951 när han efterträddes av Gunnar Sträng, är mest känd för sitt uttalande om att "Varje ineffektivt använd skattekrona är en stöld från de fattiga."

Jag vet inte om jag ska se avgångsersättningarna som ineffektivt eller effektivt använda skattekronor; men jag undrar om inte både Gustaf Möller och Gunnar Sträng skulle vända sig i graven om de vetat hur den före detta socialdemokratiska regeringen stjäl från de fattiga och utnyttjar det system de själva skapat till sista kronan.

Undrar vad de underbetalda offentligt anställda kvinnorna tycker om att betala ex-ministrarnas "friår" med sitt dagliga slit?

2 Comments:

  • At lördag, 21 oktober, 2006, Anonymous Anonym said…

    Är det den svenska avundsjukan man anar? Vad är problemet egentligen? Alla vet om att ministrar i en regering har avgångsvederlag, och beloppet är baserat på deras tidigare löner.

    Lustigt inlägg tycker jag som själv är "borgerlig". När skall vi tala viktig fakta istället för att kasta paj på varandra.

    /Niklas Hermansson

     
  • At lördag, 21 oktober, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Jag tycker inte att inlägget är "lustigt" och jag tror inte heller att du är borgerlig, även om du betecknar dig så.

    Om du tror att du är det så borde du gå igenom en del litteratur och gärna en utbildning i statsvetenskap eller åtminstone en grundläggande utbildning i politisk ideologi i något studieförbund.

    För att svara på din sista fråga: Du har helt rätt i ditt inlägg om att fakta är viktigare än "att kasta paj på varandra".

    Har du problem med att följa din ideologi? Jag tycker inte det är "lustigt"! Tvärtom anser jag att det är väldigt olustigt.

    Om du har problem med den avgående regeringens avgångsvederlag och mina synpunkter på det så bör du vända dig till riksdagen.

     

Skicka en kommentar

<< Home