Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, februari 24, 2006

I krig och kärlek

- Det kan bli den första valrörelsen som bedrivs i cyberrymden, sa jag till en vän som kandiderar till fullmäktige. Du borde ha en blogg. Det jag inte visste då var att moderaternas partiledare Fredrik Reinfeldt hela hösten svartmålats via anonyma mejl till alla landets nyhetsredaktioner – Veckans Snackis. Först förnekade socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog att de här breven kom från det socialdemokratiska partihögkvarteret, men på torsdagen medgav hon att så var fallet. – Det är en anställd på den socialdemokratiska partiexpeditionen som vi har upptäckt skickat dessa mejl. Jag är mycket förvånad och vi beklagar djupt att det här har kunnat inträffa, sa Marita Ulvskog. Jag är inte det minsta förvånad. Jag har arbetat som politisk sekreterare för (s) och vet att det finns en kultur i partiet som underblåser hat mot moderater. Moderater är iskalla människor utan hjärta. De är egoistiska. Vet inte vad empati är. De vill behålla allt själva. Vill inte dela med sig. De är kort sagt elaka och gemena människor. När denna partikultur smälter samman med den allenarådande syftesetiken kan man betrakta sig som hjälte om man lyckas svartmåla moderaternas partiledare Fredrik Reinfeldt och hans familj. – Syftet är att skada min person och mitt parti, kasta så mycket smuts på mig i hopp om att lite fastnar och hoppas att jag därmed förlorar valet, säger Fredrik Reinfeldt. För att skydda oss stackars utsatta medborgare, som inte förstår vårt eget bästa, mot dessa hemska moderater/varulvar; har partimedarbetaren gjort en god gärning genom förtalsmejlen. Mot bakgrund av partiets interna rekrytering kan jag konstatera att personen i fråga har utmärkt sig som politisk sekreterare, ombudsman eller politiker samt gärna känna någon i partiets elit. I annat fall hade personen aldrig kommit att handplockats till tjänsten på helgedomen 68:an. Givetvis är det en person som är skicklig på opinionsbildning, om än inte tillräckligt smart. - Gärna en rejäl pension, men först medalj, sa medarbetaren när det blev klart att han fick avgå för att rädda partiet. Han lämnar 68:an och bär martyrskapet med stolthet: syftet gott allting gott. Så enkelt är det!!!